Tuesday, September 29, 2009

Senjata Ampuh Menghadapi Ujian Allah

Firman Allah SWT menerusi ayat 45 surah al-Baqarah, bermaksud: "Jadikanlah sifat sabar dan solat sebagai penolong kamu. Dan sesungguhnya yang demikian itu amat berat, melainkan kepada orang-orang yang khusyuk."
Dalam ayat 153 pula, Allah menjelaskan maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman, jadikanlah sifat sabar dan solat sebagai penolong kamu, sesungguhnya Allah beserta dengan orang-orang yang sabar."
Kedua-dua ayat tersebut di atas, memberi penjelasan bahawa Allah SWT telah meletakkan syarat terpenting dalam menghadapi ujian-Nya ialah dengan berbanyak sabar dan melakukan solat, sama ada yang wajib atau sunat, kerana dengannya kita boleh bermohon kepada-Nya untuk menyelamatkan kita daripada sebarang bentuk marabahaya yang boleh menimpa kita pada bila-bila masa.
Sifat sabar itu lahir apabila manusia ditimpa ujian getir daripada Allah SWT, ia bertujuan untuk memperkasa diri Muslim untuk terus berhubungan dengan Allah sebagai tanda penyerahan diri mereka hanya kepada Allah, dan sabar itu pula boleh dikategorikan sebagai berikut;
1. Sabar dalam melaksanakan segenap perintah Allah dengan penuh rasa khusyuk dan pasrah kepada-Nya.
2. Sabar dalam meninggalkan segala larangan dan tegahan-Nya dengan penuh rasa tanggungjawab.
3. Sabar dalam menempuh segala ujian, kerana ia mengandungi kebaikan untuk semua.
4. Sabar ketika berhadapan dengan maksiat.
5. Sabar terhadap ketentuan dan musibah.

2. Berfikiran positif
Yakni ujian dan cubaan Allah ini adalah medan untuk mendidik dan membiasakan diri kita menghadapi kesusahan. Selain,ini bukti Allah menyayangi kita dengan memberi ujian berbanding orang lain.

3. Menghapuskan dosa kita.
4. Berdoa
الدعاء سلاح المؤمن Maksudnya: Doa itu adalah senjata orang yang beriman.
Berdoa bermunajat kepada Allah. Jika diberikan ganti,diberi ganti yang terbaik dari sebelum.Contoh:putus tunang,mohon Allah memberi jodoh yang lebih baik dan mengakui mungkin si dia bukan jodoh anda. Antara doa yang boleh dibaca ialah:
اللهم أجرني من مصيبة ....... خير منها

0 ulasan: