Wednesday, September 16, 2009

Catatan-1

Assalamualaikum..............
Alhamdulillah,sebentar tadi lebih kurang jam 1.30 petang,saya berkesempatan menunaikan solat Zohor secara berjemaah di Masjid Al-Alami MITC,Ayer Keroh,Melaka. Selesai sahaja melaksanakan perintah Allah tersebut.Imam masjid tersebut yang juga,abang senior sekolah menengah agama saya,telah membuat satu pengumuman kutipan derma untuk membantu saudara baru(orang baru memeluk agama Islam).Ramai jemaah yang tidak melepaskan peluang ini dan bermurah hati menghulurkan sedekah dan tidak terkecuali diri saya turut memberi sekadar yang mampu. Sumbangan yang diberikan secara tidak langsung dapat membantu meringankan beban saudara baru ini. Individu ini baru sahaja memeluk agama Islam.
Dalam saat itu,saya berfikir sejenak tentang tiga perkara seperti berikut:
1. Ganjaran yang Allah janjikan kepada hambanNya yang bersedekah dan menginfakkan harta di jalan Allah s.w.t. Pernyataan di dalam ayat Al-Quran:
"Bandingan(derma)orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji Dan ingatlah Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya,dan Allah Maha Luas(rahmat)kurniaNya lagi meliputi ilmu pengetahuanNya"(Surah Al-Baqarah ayat 261).
Ringkasnya,Derma1- bercambah 7- bercambah 100-dan bercambah banyak-banyak lagi berlipat ganda dari Allah yang tidak terhingga dan hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Wallahual'am.
2. Individu ini(saudara baru)ini tergolongan dalam asnaf zakat yang diperihalkan Allah s.w.t pada ayat 60 Surah At-Taubah:
"orang-orang(muallaf yang dijinakkan hatinya".
3.Takrif saudara baru.
Saya merasakan takrif bagi istilah saudara baru ini perlu difahami dalam konteks yang lebih luas,bukan sepertimana yang kita maklum sebelum ini golongan saudara baru ialah individu yang diberi hidayah oleh Allah untuk memeluk agama Islam. Pada pandangan saya,dengan ilmu yang terbatas ini(lebih banyak yang belum diketahui daripada sedikit yang diketahui),mereka yang memang dilahirkan sebagai seorang Islam tetapi tidak mengetahui perihal agamanya dan jauh sekali untuk beramal sebagai seorang Islam dan mukmin yang sejati.Namun begitu,dalam satu tempoh yang tertentu Allah Yang Maha Mengasihi telah memberi hidayah(petunjuk) kepada hambaNya untuk kembali ke pangkal jalan dan mengenali serta beramal dengan ajaran Islam........
Sekian,wassalam.Wallahual'am.

0 ulasan: