Tuesday, September 15, 2009

1Malaysia F1 Team sertai Formula Satu tahun depan

1Malaysia F1 Team sertai Formula Satu tahun depan

Malaysia akan membuat penampilan sulung dalam Kejohanan Formula Satu FIA menerusi pasukan sendiri, 1Malaysia F1 Team mulai tahun depan, kata Datuk Seri Najib Razak.

Ketika mengumumkan perkara itu di sini petang tadi, Perdana Menteri berkata pasukan berkenaan akan terdiri daripada rakyat Malaysia termasuk yang mengendalikan ‘pit stop’.

Katanya, dua pemandu pasukan Malaysia itu dijangka diperkenalkan pada 31 Oktober ini selepas tapisan daripada enam calon.

Malaysian Prime Minister Najib Razak (R) along with the country's national car maker Proton Chairman Nadzmi Salleh hold a model of a Formula One car following a press conference in Putrajaya on September 15, 2009. Malaysia will form its own Malaysia F1 team with the Formula One Federation (FIA) having accepted Malaysia's bid to enter the 2010 and future FIA F1 championships, Najib Tun Razak said.“Ini akan pasukan Malaysia dalam erti kata yang sebenarnya, maknanya kereta ini akan direkabentuk, dibuat dan diuji di Litar Antarabangsa Sepang dan adalah kereta buatan Malaysia,” katanya pada sidang media di sini.

Najib berkata, pasukan berkenaan akan dibiayai menerusi gabungan sektor awam dan swasta yang mana pembabitan kerajaan adalah menerusi syarikat berkaitan kerajaan (GLC), Proton Holdings Berhad.

Katanya, pasukan itu turut mendapat kerjasama tiga tokoh korporat iaitu Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia, Datuk Seri Tony Fernandes; Timbalannya, Datuk Kamarudin Meranum, dan Pengerusi Eksekutif Kumpulan Naza, SM Nasarudin SM Nasimudin.

Najib berkata, pasukan F1 Malaysia itu akan menggunakan teknologi Proton dan Lotus dengan bantuan teknikal kepakaran permotoran daripada Universiti Teknologi Malaysia, Universiti Teknologi Petronas dan pengeluar produk komposit, Composite Technology Research Malaysia Sdn Bhd (CTRM) dengan bantuan SIC dan Persatuan Permotoran Malaysia (AAM).

Ditanya mengenai kos yang akan dikeluarkan oleh kerajaan dalam projek itu, Najib berkata: “Ia dilakukan melalui Proton, saya tak tahu kalau mereka (syarikat) hendak berikan angka.” Menjawab soalan, Perdana Menteri berkata usaha itu bukan satu pembaziran kerana ia membabitkan sektor swasta dan akan memberi pendedahan yang besar kepada Malaysia khususnya jenama Proton dan Lotus.

“Maknanya kalau kita hendak eksport Proton dan guna enjin Lotus, kita perlu menentukan jenama kita lebih mantap dan dikenali serta diterima di peringkat antarabangsa.

“Ada elemen pemasaran yang kuat di sebalik (projek) ini kerana ia bukan dilihat sebagai satu kegiatan sukan semata-mata tetapi ada unsur pemasaran dan untuk Malaysia seluruhnya,” katanya.

Malah, katanya, usaha berkenaan juga akan turut membawa faedah kepada pengukuhan jenama Air Asia dan Naza di peringkat antarabangsa.

Ditanya sama ada pasukan itu sempat membuat persediaan menjelang kejohanan tahun depan, Najib berkata beliau yakin dengan daya saing pasukan itu.

“Tentunya kita tidak boleh berharap ia (kejayaan) berlaku serta merta, ia bersifat progresif tetapi saya harap suatu hari nanti kita boleh mendengar lagu kebangsaan negara dimainkan (ketika menang), itu impian kita,” katanya.

FIA telah menerima kemasukan Malaysia dalam perlumbaan bertaraf dunia itu mulai tahun depan dan seterusnya selama 10 tahun mengikut kontrak.

Malaysia terbabit dalam perlumbaan F1 sejak 1999 menerusi pembukaan SIC yang berjaya memasuki kalendar perlumbaan F1 dunia menerusi Grand Prix Petronas (Petronas GP) yang mana tahun depan adalah siri ke-11.

-http://www.bharian.com.my
Persoalannya: Dalam situasi semasa,ekonomi negara yang masih pada peringkat pemulihan dan baru hendak meningkat, adakah perlu untuk kita menghabiskan@membazirkan wang berjuta-juta ringgit untuk projek sebegini. Jangka hanya kerana hendak mengwar-warkan gagasan baru seorang pemimpin yang telah terpalit lumpur muka sebelum bergelar PM,wang negara dan rakyat berjuta-juta dibazirkan sebegitu sahaja.Setelah,wujud Amanah Saham Satu Malaysia,lagu rasmi 1 Malaysia dan sekarang 1 Malaysia F1 Team pula..lepas ini tak tahulah apa pula produk berkenaan 1 Malaysia..

0 ulasan: