Tuesday, September 15, 2009

Lambaian Aidilfitri-1

Assalamualaikum...
Tidak beberapa hari lagi,insyaAllah umat Islam di Malaysia akan menyambut hari kemenangan yang dinantikan dengan penuh kegembiraan dan gilang-gemilang yakni Hari Raya Eid Al-Fitri. Agenda utama dan wajib bagi setiap keluarga pada awal pagi hari tersebut ialah menunaikan Solat Sunat Eid Al-Fitri. Solat sunat ini hanya setahun sekali didirikan dan sebahagian besar daripada kita mungkin tidak berapa mengingati akan kaifiat(cara-cara) untuk mendirikannya.
Sebelum diperturunkan berkenaan kaifiat mendirikan solat ini molek rasanya kita bersama memahami apa itu eid al-fitri dan yang berkaitan dengannya?.Perkataan eid jika diterjemahkan secara terus bererti hari raya. Dari segi literal ia bermakna kembali. Manakala,al-fitri pula bermakna fitrah.Apabila digandingkan dua perkataan ini ia membawa maksud kembali kepada fitrah. Hari yang mana sekelian manusia kembali kepada fitrah(suci,bersih,ibarat kain putih,asal(tidak melakukan dosa))seperti bayi yang baru dilahirkan. Sepertimana yang disabda Nabi Muhammad s.a.w:
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ما من مولود الا يولد على الفطرة فأبواه يهودانه وينصرانه أو يمجسانه.
Maksudnya: Tiada ada seorang anak yang lahir melainkan dalam keadaan fitrah, maka kedua orang tuanya yang menjadikannya Yahudi atau Nasrani atau Majusi.
(Riwayat Al-Bukhari, hadith no. 1359, Fathul Bari Bi Syarah Shahih Al- Bukhari)
وفي روايه: كل مولود يولد على الفطرة فابواه يهودانه او ينصرانه او بمجسانه......
Maksudnya: Setiap anak dilahirkan atas fitrah(keadaan semulajadi) maka kedua ibu bapanyalah yang akan menyahudikan atau menasranikan atau memajusikannya.
(Riwayat Al-Bukhari, hadith no.1296, Fathul Bari Bi Syarah Shahih Al-Bukhari, Juzuk 4 halaman 465).
Dalam maksud yang mudah,apabila masuk ke dalam hari ini,semua manusia akan kembali kepada fitrah iaitu tidak berdosa umpama bayi yang baru lahir dan ini ada dinyatakan Baginda dalam hadith yang lain.
Bila tarikh mula disyariatkan?
Solat sunat hari raya Eid Al-Fitri dan solat sunat hari raya Korban(hari raya haji) disyariatkan pada tahun kedua selepas hijrah.Solat hari raya pertama yang didirikan oleh Rasulullah s.a.w ialah solat sunat Eid Al-Fitri pada tahun kedua hijrah.
Dalil Pensyariatan
Firman Allah s.w.t:
فصل لربك وانحر Maksudnya:Oleh itu kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata dan sembelihlah korban(sebagai bersyukur)(Surah Al-Kauthar ayat 2).
Perintah "kerjakanlah sembahyang" para ulama menyatakan solat yang dimaksudkan di sini ialah solat sunat hari raya korban.
Hadith:
"Rasulullah s.a.w keluar pada hari raya puasa dan hari raya korban(haji) menuju ke tempat sembahyang. Perkara pertama yang dilakukan ialah sembahyang. Kemudian Baginda berpaling mengadap orang ramai yang sedang duduk dalam saf-saf mereka.Lalu Baginda memberi nasihat dan mengeluarkan perintah kepada mereka. Sekiranya Baginda ingin memilih satu kumpulan daripada mereka untuk dicetuskan bagi tujuan berjihad, Baginda akan lakukannya. Atau jika Baginda ingin memerintah supaya melakukan sesuatu,Baginda akan perintah.Kemudian Baginda beredar"(Hadith Riwayat Bukhari(913) dan Muslim(889) daripada Abi Said Al-Khudri r.a).
Hukum Solat Hari Raya
-Hukumnya ialah sunat Muakkad(yang dituntut).Ini kerana Rasulullah s.a.w tidak pernah meninggalkannya semenjak disyariatkan sehinggalah Baginda s.a.w wafat dan amalan ini dilakukan berterusan oleh para sahabat s.a.w selepas kewafatan baginda.
-Ia dituntut supaya dilakukan secara berjemaah sebagaimana dalam hadith terdahulu. Walau bagaimanapun,ia tetap sah jika dilakukan secara bersendirian.Tuntutan supaya melakukannya merangkumi semua mukallaf sama ada lelaki atau perempuan,orang yang bermukim atau bermusafir, orang merdeka atau hamba, melainkan perempuan yang berperhiasan atau yang boleh menimbulkan fitnah maka dia hendaklah bersembahyang di rumah.
Waktu Solat Hari Raya
-Bermulanya dengan terbitnya matahari hingga tergelincir.Hujah,hadith riwayat Bukhari daripada Al-Barra r.a bahawa dia berkata: Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w berkhutbah dengan sabdanya: "Sesungguhnya perkara pertama yang kita mulakan pada hari kita ini ialah kita mendirikan sembahyang...
Perkara pertama yang berlaku pada setiap hari ialah terbit fajar sedangkan waktu tersebut disibukkan dengan sembahyang Subuh iaitu sebelum terbit matahari dan dengan sembahyang Zohor,selepas gelincir matahari dan waktunya yang afdal(lebih baik) ialah ketika matahari naik sekadar panjang lembing(tinggi segalah) kerana itulah waktu yang selalu didirkan oleh Rasulullah s.a.w.(Kitab Fiqh Al-Manhaji Jilid 1 m/s 226-228)......

0 ulasan: