Wednesday, September 16, 2009

Lambaian Aidilfitri-2


Cara-Cara Mendirikan Solat Sunat Eidul Fitri.
Solat ini mempunyai dua rakaat. Ia dimulakan dengan takbiratul Ihram kemudian membaca doa iftitah dan bertakbir sebanyak 7 kali dalam keadaan mengangkat kedua tangan hingga bersetentangan dua bahunya seperti mana takbiratul ihram. Ketujuh-tujuh takbir ini diselangi satu sama lain dengan satu bacaan tasbih yang disunatkan:
سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر
Maksudnya: "Maha suci Allah,segala pujian bagiNya,tidak ada tuhan selain Allah dan Allah Yang Maha Besar".
Kemudian membaca istiazah dan membaca Fatihah serta dibaca bersamanya satu surah atau beberapa ayat. Apabila memasuki rakaat kedua hendaklah bertakbir sebanyak 5 kali tidak termasuk takbir yang dilafaz ketika bangun sebelum memulakan bacaan. Seperti sebelumnya takbir ini dipisahkan antara satu sama lain dan membaca lafaz tasbih yang telah disebut di atas.
Peringatan semua takbir ini adalah sunat jika terlupa adalah tidak mengapa dan tidak perlu diulangi semula serta tidak menjejaskan sahnya solat.
Ijmak ulama pada perkara ini. Amru Bin Auf Al-Muzri r.a meriwayatkan:
"Nabi s.a.w telah bertakbir ketika solat kedua-dua hari raya pada rakaat pertama sebanyak 7 kali sebelum bacaan Al-Fatihah dan rakaat kedua sebanyak 5 kali sebelum bacaan Al-Fatihah"(Hadith Riwayat Imam At-Tirmidzi)
Kata Imam At-Tirmidzi: "Hadith yang aku nukilan ini merupakan hadith Rasulullah yang paling baik dalam bab ini" Wallahual'am.
Tempat Sembahyang Hari Raya
1.Boleh didirikan di masjid atau padang(padang yang luas). Tempat yang paling afdhal ialah tempat yang paling banyak dan mampu memuatkan semua orang yang solat.
2.Jika keduanya sama(boleh berbuat demikian) maka masjid lebih afdhal kerana kemuliaannya lebih daripada tempat yang lain. Seseorang yang melakukan ibadat solat di dalam masjid,dia bukan sahaja mendapat pahala beribadat bahkan juga pahala iktikaf di dalamnya.
3.Mengenai Nabi s.a.w sembahyang di padang pasir,ia disebabkan sempitnya masjid untuk menampung orang ramai ketika itu. Ini disebabkan sebagaimana yang telah dimaklumi sembahyang hari raya ini dituntut ke atas semua golongan lelaki, perempuan, dan semua orang Mukallaf.
4. Andai masjid itu luas dan mampu menampung jemaah yang ramai dalam keadaan selesa dan tenang maka ketika itu tidak ada lagi makna pada kelebihan solat di padang(kawasan yang luas)
Persoalan ini satu ketika dahulu pernah dibangkitkan oleh mantan Mufti Kerajaan Negeri Perlis,Dr Asri Zainal Abidin yang ada mencadangkan solat hari raya dilakukan di kawasan luas(padang). Pendapat ini disokong oleh Raja Muda Perlis,Tuanku Syed Faizuddin(anak kepada Tuanku Syed Sirajuddin),kerana ia adalah sunnah Nabi Muhammad s.a.w.
Selesai sahaja solat,ia akan disusuli dengan dua khutbah sunat hari raya. Secara ringkas:
1.Dilakukan selepas solat,berlawanan dengan khutbah Hari Jumaat yang dilakukan sebelum solat didirikan.
Dalil 1: Hadith Bukhari(920) dan Muslim(888) dari Ibnu Umar r.a:
"Nabi Muhammad s.a.w, Abu Bakar, dan Umar r.a solat sunat hari raya sebelum berkhutbah"
Dalil 2: Hadith Bukhari(932) dari Ibnu Abbas r.a:
"Aku telah keluar bersama Nabi Muhammad s.a.w pada hari raya puasa dan hari raya haji lalu Baginda sembahyang kemudian berkhutbah".
Dua dalil ini membuktikan bahawa khutbah hari raya dilakukan selepas bersolat.
2. Semua rukun dan sunat khutbah ini serupa sepert khutbah hari Jumaat.
3.Khatib perlu memulakan khutbah pertama dengan 9 kali takbir dan khutbah kedua dengan 7 kali takbir.Hadith: " menurut sunnah khutbah dibuka dengan 9 kali takbir berturut-turut dan khutbah kedua dengan 7 kali takbir berturut-turut".(Hadith Riwayat Al-Baihaqi daripada Ubaidillah Bin Abdullah Bin Utbah).

0 ulasan: