Friday, March 11, 2011

Aku Ceraikan Kau

Talaq satu perkataan yang berasal daripada perkataan Arab “al-talaq”. Dari segi bahasa ia membawa maksud perpisahan dan pelepasan. Dari segi hukum syarak pula ia bererti uraian atau rombakan ikatan perkahwinan yang sah dari pihak suami dengan suatu lafaz yang khusus ataupun apa saja yang dapat memberikan maksudnya, sama ada akan berlaku pada saat itu atau pada masa akan datang.
“Aku ceraikan kau” “Aku lepaskan kau” “Kita berdua tak ada apa-apa lagi mulai hari ini”. Semua di atas adalah contoh lafaz talak sama ada berbentuk soreh ataupun kinayah. Kuasa mentalaq isteri terletak di tangan suami. Walau bagaimanapun,suami tidak boleh sewenang-wenangnya menggunakan kuasa tersebut secara suka hati dan membabi buta. Suka dingatkan penyalahgunaan kuasa ini kelak akan mengundang padah dan boleh mewujudkan individu yang gila talaq. Sabda Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadith yang bermaksud:
“Tiga perkara yang sungguhnya tetap sungguh,bergurau main pun dikira sungguh iaitu berkahwin,talaq,dan rujuk”.
Talaq bukanlah barang mainan,talaq bukanlah mudah-mudah dilafazkan di bibir, talaq bukan sama sekali subjek yang boleh digunakan untuk bergurau,talaq bukanlah bukti untuk menunjukkan kekuasaan, talaq bukanlah cara yang terbaik untuk melepaskan marah,dan talaq bukan juga perencah tambahan dalam pergaduhan dan pertengkaran. Ketahuilah sekalian para suami melafaz talaq memanglah mudah,namun begitu,implikasinya amat parah,kelak ada yang merana, kelak ada yang merayu dan kelak ada yang merapu tak tentu hala. Status pernikahan telah tergantung dan menjadi samar,lafaz talaq tersebut menghantui diri, tidur malam tidak lena, makan tak berselera, mandi tak basah, dan hidup tak keharuan.
Lantaran itu,berhati-hati dan berfikir dahulu sebelum melafaz talaq,ia tetap akan jatuh dalam keadaan sungguh dan bergurau. Andai telah terlajak kata, maka rujuklah perkara tersebut ke Mahkamah Rendah Syariah untuk proses pengesahan lafaz talaq. Di Sarawak, untuk proses ini tertakluk di bawah Seksyen 55 Ordinan Undang-Undang Keluarga Islam 2001 Sarawak(Pendaftaran Penceraian Di Luar Mahkamah). Seksyen ini menyatakan:
(1) Walau apa pun seksyen 53,seseorang lelaki yang telah menceraikan isterinya dengan lafaz talaq di luar Mahkamah dan tanpa kebenaran Mahkamah hendaklah dalam masa tujuh hari dari pelafazan talak itu melaporkan kepada Mahkamah.
(2) Mahkamah hendaklah mengadakan siasatan untuk memastikan sama ada talaq yang dilafazkan itu adalah sah mengikut Undang-Undang Keluarga Islam.
(3) Jika Mahkamah berpuas hati bahawa talaq yang telah dilafazkan itu adalah sah mengikut Undang-Undang Keluarga Islam, maka mahkamah hendaklah, tertakluk kepada seksyen 128;
(a) membuat perintah meluluskan perceraian dengan talaq
(b) merekodkan perceraian itu; dan
(c) menghantar salinan rekod itu kepada Pendaftar yang berkenaan dan kepada Ketua Pendaftar bagi pendaftaran.
Dari peruntukan ini dapat kita rumuskan beberapa perkara seperti berikut:
1. Sesuatu kejadian lafaz cerai luar mahkamah hendaklah dilaporkan kepada Mahkamah dengan erti kata difailkan pengesahan lafaz cerai ke mahkamah dalam tempoh masa 7 hari dari tarikh kejadian.
2. Mahkamah akan menetapkan satu tarikh dan masa untuk kes ini didengar dan dilakukan siasatan terhadap lafaz yang didakwa dan perlu diambil perhatian pihak-pihak yakni suami dan isteri wajib hadir dalam prosiding ini.
3. Setelah itu,sesudah Mahkamah melakukan siasatan dan berpuas hati,Mahkamah akan membuat keputusan sama ada lafaz tersebut sah atau tidak dari segi Undang-Undang Keluarga Islam dan Hukum Syarak.
4. Andainya talaq itu diputus sah maka individu yang melafazkan talak tersebut akan tertakluk pula kepada peruntukan seksyen 128 ordinan yang sama dan akan didakwa oleh Pihak Pendakwaan atas kesalahan jenayah syariah iaitu melafaz talaq di luar mahkamah dan tanpa kebenaran mahkamah. Seksyen ini memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM1000 atau penjara tidak melebihi 6 bulan atau kedua-duanya jika disabitkan kesalahan.
Sebagai kesimpulannya,sesungguhnya talaq bukanlah barang mainan dan boleh digunakan sesuka hati.Hargailah ia dan dihindarilah ia,sesungguhnya perceraian adalah jalan pilihan yang terakhir dan bukan jalan pilihan yang pertama.Wallahua’llam.

0 ulasan: