Wednesday, October 6, 2010

Akhlak Muslim Pikat Yusuf

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

WARGA kulit putih ini memilih nama Yusuf Muhammad Ansari apabila memeluk Islam pada 1996 di Penjara Soughton, Edinburgh. Namun beliau mempunyai kisah-kisah menarik untuk dikongsi bersama. Ikuti kisah kembara rohani Yusuf.

Pada 4 September 1993, saya memulakan satu perjalanan jauh merentasi benua dan sempadan geografi pelbagai negara, iaitu dari bandar di mana saya menetap Aberdeen di Scotland ke Goa, India.

Satu perjalanan yang saya rancang sekian lama sebagai memenuhi impian saya sejak kecil yang terlalu ingin melihat tempat orang.

Namun sebelum memulakan perjalanan dengan memandu sebuah van, saya melakukan pelbagai persediaan seperti membaca pelbagai jenis maklumat mengenai negara-negara yang bakal saya lalui.

Terutama mengenai penduduk, budaya dan agama yang dianuti bagi membantu saya apabila berhadapan dengan mereka kelak.

Daripada situ saya memperolehi pelbagai maklumat yang sangat menarik namun kepelbagaian mengenai agama adalah yang paling menarik minat saya.

Terutama mengenai Islam menyebabkan saya semakin teruja menjayakan pengembaraan merentasi pelbagai liku-liku dan cabaran yang tiada siapa dapat menduga.

Sehinggalah akhirnya saya tiba di Turki tanpa menghadapi sebarang masalah sepanjang perjalanan itu kecuali hanya beberapa masalah mekanikal sahaja.

Tentu sahaja apa yang saya perlukan sekarang ialah rehat yang cukup setelah melalui satu pengembaraan yang sungguh memenatkan. Namun rehat saya itu lebih merupakan lawatan ke tempat-tempat menarik yang terdapat di Istanbul, ibu negara Turki.

Ini yang saya lakukan selama tiga minggu berada di ibu negara itu dengan lawatan ke Masjid Biru dan Masjid Hagia Sofia yang tersergam indah dan yang mempunyai seni bina yang sangat hebat itu.

Untuk pengetahuan anda, sebaik sahaja saya masuk melawat ke Masjid Hagia Sofia itu kebetulan masuk waktu solat Jumaat dan semua pelawat yang bukan Islam tidak dibenarkan berada dalam masjid itu.

Tetapi saya tidak dapat keluar malah terperangkap dalam ruang solat masjid itu apabila jemaah lelaki berpusu-pusu masuk mengerjakan solat.

Namun di sebalik sebatang tiang saya berdiri, ia memberikan satu peluang yang cukup unik dan sangat bermakna kepada saya, malah paling antara yang paling indah yang pernah saya saksikan.

Ini apabila menyaksikan para jemaah yang mengerjakan solat dengan begitu teratur, tertib, khusyuk dan sangat mempamerkan kekuatan apatah lagi selepas mendengar khutbah dari mimbar masjid.

Dari situ saya menyedari hakikat ketuhanan yang selama ini pun saya percaya bahwa tuhan itu wujud dan tuhan itu hanya satu untuk disembah.

Selepas selesai solat, saya masih tidak meninggalkan masjid sehinggalah seorang lelaki datang menegur saya jika saya memerlukan apa-apa bantuan.

Saya berasa sungguh malu dan meminta maaf kerana masih berada dalam masjid ketika umat Islam hendak mengerjakan solat.

Namun lelaki itu hanya tersenyum dan memberitahu saya tidak membuat apa-apa kesalahan.

Selepas itu saya meninggalkan masjid dan terus menuju ke arah pelabuhan dan tidak lama kemudian saya merasai kehadiran seseorang dan saya dapati lelaki yang menegur saya tadi datang semula kepada saya sambil senyumannya tidak lekang di bibir.

Sambil membawa sesuatu yang diisi dalam sebuah beg plastik, beliau kemudiannya menyerahkan beg tersebut kepada saya. "Adakah ini yang awak cari selama ini wahai saudara," tanya lelaki itu.

Saya tidak sempat menjawab kerana terkejut dan hanya terus melihat ke dalam isi beg tersebut dan saya dapati di dalamnya terdapat sebuah kitab tafsir al-Quran dalam bahasa Inggeris.

Ini sesuatu yang sangat mengejutkan dan bertambah terkejut apabila saya ingin mengucapkan terima kasih saya dapati lelaki itu sudah menghilangkan diri.

Apa yang menghairankan di situ tidak jalan atau lorong lain untuk lelaki itu menghilangkan diri sekelip mata. Sehingga kini misteri mengenai lelaki ini masih menyelubungi saya.

0 ulasan: